پژو 407

وایل تابستان گرم سال 1372 است. به همراه خانواده سوار بر پیکان صفر کیلومترمان برای زیارت عازم مشهد مقدس هستیم. 100 کیلومتر خارج از تهران در حالی که شیشه ها تا آخر پایین کشیده شده است، سرعت حدود 80، دست راست به فرمان و دست چپ معلق در هوا، در آیینه ی بغل خودرویی با سرعت اعجاب آور خود را آشکار می کند و حس کنجکاوی مرا بر می انگیزد. با نزدیک شدنش در می یابم که این خودرو پیکان نیست!



The image “http://www.auto-rent.ro/images/thb/12_Peugeot_407_1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

با مراجعه به حافظه و یادآوری عکس فلان مجله، پژو را شناخته و آن را به بقیه ی خانواده معرفی می کنم، این در حالی است که 405 خوش رنگ پس از پشت سر گذاشتن ما - در حالی که شیشه های دودی اش تا آخر بالا بود!- به همان سرعتی که ظاهر شده بود محو می شود و خود را به عنوان اسطوره ای نوظهور مطرح می کند. در همان سال ها بود که ایرانیان از واردات خودرو محروم شدند.

اکنون پس از سالها که از ورود 405 به بازار خودروی کشورمان می گذرد به خاطر مسایل و مشکلاتی که در ساخت آن از نظر کیفی پیش آمد - از جمله در این اواخر طعمه ی حریق شدن خودرو - خاطرات خوشی را به کمک هندلینگ خوب، شتاب مناسب، سرعت راضی کننده، فرمان هیدرولیک نرم، جاداری و کولردار بودن خود در دل ایرانیان به جا گذاشته و این مهم میسر نمی شد بجز با قیمت تقریباً رقابتی آن. با این تفاصیل، 405 به عنوان یکی از سرشناسان سری 4 پژو چندین سال دیرتر از دیگر نقاط دنیا در کشور ما هم بازنشسته خواهد شد. ایران خودرو بدون در نظر گرفتن نسل پیشین سری 4 یعنی 406 قصد دارد که آخرین مدل این سری یعنی 407 را به کشور وارد وپس از بازاریابی وارزیابی میزان استقبال بازار به روش های مختلف - SKD یا CKD- در داخل تولید کند.

پژو 407 خودرویی به روز است که در حال حاضر در همه جای دنیا - به جز امریکا که پژو توانایی رقابت در بازار داغ آن را سالهاست از دست داده- به همین صورت عرضه می شود( پس از گذشت 5 سال که از شروع عرضه ی آن می گذرد بزودی باید منتظر جایگزین کردنش با مدل جدیدتر باشیم) . ایران خودرو برای بازار کشورمان مدل 2009 آن را در نظر گرفته که این حسن نظر باعث خواهد شد به جای تحمل حضور قوطی کبریت سازان چینی شاهد محصولی به روز از برندی در سطح متوسط اروپا باشیم.

پژو 407 برای اولین بار در سال 2004 به بازار ارایه شد و تابحال نزدیک به 800 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده که نشان از کیفیت قابل قبول آن است. در طراحی ظاهری آن برای عرضه در سال 2007 و همچنین 2009 فیس لیفت هایی انجام شده که مدل وارداتی به کشورمان آخرین نسخه خواهد بود. درنمای جانبی خط زیبا و برجسته ای ازبالای برش محفظه ی چرخ جلو آغاز و تا چراغ های عقب ادامه دارد که حجم زیبایی به آن بخشیده. رکاب های کناری در تناسب کامل با سپرهای جلو و عقبند و امتداد آنها را می توان به وضوح دید. نقص عمده ی کناری خودرو عرض کم درهای عقبی کابین است که همچون SD 206 به اندازه ی کافی به عقب کشیده نشده و این حس را القا می کند که طراحی قسمت دم خودرو بصورت مجزا از کل خودرو صورت گرفته و سپس روی بدنه سوار شده. در نمای پشت شاهد طراحی استادانه تری هستیم که برای خودرویی در این رده کم نقص به حساب می آید، انتهای برآمده ی صندوق بار به خوبی نقش براگیر را در سرعت های بالا ایفا خواهد کرد، چراغ ها با اندازه و شفافیت مناسب انتخاب شده اند و سپر که در هماهنگی کامل با کل بدنه طراحی شده ودر بخش زیرین آن برش زیبایی به وجود آمده، همگی طرح گیرایی را به آن بخشیده اند. درباره ی نمای جلوی آن دو ایده وجود دارد: بعضی آن را بسیار متفاوت و دوست داشتنی می یابند و برخی دیگر به آن فانتزی بودن نسبت داده و چندان نمی پسندند، علت هر دو ایده هم برجستگی تیزو بلند دو سمت درپوش موتور که تا لبه ی داخلی چراغ های جلو کشیده شده و تخت بودن بقیه ی آن است و چنین القا می کند که از بالا به طرف پایین کشیده شده ( البته از این نظر بی شباهت به اسپرت های پورشه نیست) و شاید به علت طرح مبهمش عادت کردن به آن کمی طول بکشد، اما در مجموع شکیل و زیباست.

دریچه ی شبکه ای و نیم بیضی شکل ورود هوا درسپر هم به ایجاد حس متفاوت بودن آن کمک شایانی می کند. پروژکتورها که شکل چهار گوش آنها خودروهای آمریکایی را به ذهن می آورد در انتهای جانبی سپر جاگرفته اند. در مدل های کوپه ی 407 روی هرکدام از گلگیرهای جلو دقیقاً جلو محفظه ی چرخ 3 برش کمانی شکل موازی جهت خنک کردن دیسک تعبیه شده که فرم اسپرت زیبایی را در ذهن بیننده القا می کند. طرح کلی گربه ای شکل خودرو و چراغ هایی که البته کشیدگی بیشتری نسبت به پژوهای موجود در کشورمان دارند به همراه برند نصب شده درجلوی درپوش موتور به خوبی کمپانی سازنده را نمایان می سازند. در مجموع طرح خارجی 407 نسبت به رقبایش مثل فردی است خوش اندام در یک کت وشلوار گران قیمت در مقابل فردی است که فقط تن پوشی به تن دارد. رینگ های 16 اینچی آن جذابیت خوبی در خودرو ایجاد کرده است. این خودرو به دلیل طراحی متفاوتش با رنگ تیره زیباتر به نظر می آید.

پیشرانه: 407 در بازار جهانی با چهار پیشرانه ی بنزینی و چهار پیشرانه ی دیزلی و در چهار مدل 407 S، 407 SE، 407 Sport و 407 GT ارایه می شود، ضعیف ترین پیشرانه ی بنزینی گونه ی 1.8 لیتری است و پس از آن 2 لیتری قرار دارد که برای بازار ایران 407 S با پیشرانه 2 لیتری ارایه خواهد شد. حجم دقیق پیشرانه 1997سی سی، توان 140 اسب بخار در6000 دور در دقیقه و گشتاور آن 190 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه است. ... در حالی که %80 سفارش ها برای 407 در اروپا با موتور دیزلی است در کشورمان با وجود کمبود بنزین و گرانی آن، پیشرانه های دیزلی برای خودروهای سواری ممنوع است، این نکته جای تامل و سوال بسیار دارد...!

از نقاط برجسته خودرو فرمان بسیار دقیق و سریع آن است. فرمان الکتروهیدرولیک به همراه موتور کمکی الکتریکی احساس واقعی فرمان پذیری را القا می کند. در کنترل فرمان همه چیز مطابق انتظار است و شاسی کاملاً با آن هماهنگ است. پلتفرم مشترک 407 با سیتروئن C5 در کیفیت مناسب سواری آن بی تاثیر نبوده است. مطابق نظرکارشناسان اصلاحات انجام شده روی این پلتفرم، آن را به خشک ترین و اسپرت ترین پژو تا به امروز مبدل کرده است. در مقایسه با نسل پیشین یعنی 406 سیستم تعلیق به کلی دگرگون و از نو طراحی شده است. شتاب 100-0 این خودرو5/8 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتربر ساعت است که آن را نسبتاً سریع نشان می دهد. گیربکس آن در دو نوع شش سرعته دستی و اتوماتیک عرضه می شود. ترمزهای خوب، دیگر ویژگی خودرو است، سیستم های تقسیم فشار ترمز و ترمز کمکی برعکس ESP ، درست در لحظه ی مورد نیاز وارد عمل می شوند و کارایی خوبی را از خود بروز می دهند. مصرف سوخت 8-6 لیتر در 100 کیلومتر و تولید CO2 پایین و همچنین کم کردن صدا با استفاده از دمپرویژه در خروجی گاز باعث شده که 407 استاندارد کیفی یورو 5 را به خود اختصاص دهد. همچنین توانسته با بهره گیری از سیستم هایی چون ترمز ABS، 6 ایربگ، EBD ، EBF و ESP از EURO NCAP پنج ستاره ی ممکن را دریافت کند.

از نکات مثبت کابین می توان پوشش چرم تمام اتاق و استفاده از آلومینیوم در اتاق به همراه قطعات چوب نام برد که باعث شده در عین اسپرت بودن ارزان هم به نظر نیاید، نکته ی منفی در این زمینه پوشش ها و ادوات پلاستیکی براقی هستند که ارزان قیمت احساس می شوند. فرمان سه پره و خوش دست، ورودی های هوا، LCD بزرگ و نشانگرهای مدور پشت فرمان کابین را مدرن تصویر می کنند. دید سرنشینان تقریباً خوب است ولی راننده همچون 405 با ستون ها مخصوصاً B و A مشکل خواهد داشت.

صندلی ها به همراه عمق مناسب و کناره های برآمده کمک شایانی به حفظ تعادل سرنشینان درپیچ ها می کنند و صندلی های جلو توانایی تنظیم برقی به جلووعقب و همچنین درعمق و ارتفاع را دارند . با این وجود کابین 407 در اکثر تست ها چندان جادار نشان نداده و تنگ به نظر می رسد. به دلیل فرم محافظه کارانه ای که برخلاف طرح بیرونی به خود گرفته در تست ها امتیاز بسیاری را از دست می دهد، به خصوص کابین کوچک آن در قسمت عقب حتی کمتر از کوپه های 2 + 2 برای سرنشینان بلندقد فضا ایجاد کرده که این مشکل تعجب سرنشینان را به همراه خواهد داشت. رنگ تودوزی در سفارش های اروپا هماهنگ با رنگ خودرو انتخاب می شود که البته در کشورمان می توان مقوله ی انتخاب و آپشن را به کلی نادیده گرفت...! سیستم راهبری ماهواره ای که با 8 ماهواره در ارتباط است در مکان یابی عملکرد خوبی دارد. از دیگر امکانات 407 می توان به EBA ،)ISOFIXصندلی ایمن کودکان) ، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سنسور باران، مه شکن عقب و جلو، بلوتوث، روشن شدن خودکار چراغ ها در تونل وهنگام تاریکی شب، سایبان عقب، سنسور عقب و جلو با نمایشگر راداری، آینه عقب الکتروکرومیک، کنسول مرکزی ردیف عقب، فرمان تلسکوپی با تنظیم در عمق و ارتفاع و سیستم پخش CD و MP3 به همراه 6 بلندگو اشاره کرد.

در تست های حرکتی 407 مهم ترین انتقادها متوجه ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) آن می شود که در لحظه ی نیاز به موقع عمل نمی کند وبا تاخیر وارد عمل می شود. در صورت از دست رفتن تعادل خودرو که می تواند منجر به بیش فرمانی و هرزگردی تایرها شود این نقص بیشتر خودنمایی می کند و در این صورت بوجود آمدن شرایط بحرانی محتمل است، واین امر برای خودرویی مجهز به آخرین تکنولوژی های پایداری عجیب به نظر می رسد. ورود به پیچ ها با وجود عملکرد خوب فرمان حس ماجراجویی وجسارت در شما ایجاد نمی کند.

درعین حال نباید عکس العمل خوب شاسی و سیستم تعلیق در حرکت با سرعت های بالا را نادیده گرفت.. درباره ی 407 های در نظر گرفته شده برای بازار ایران گفته شده که با شرایط جوی کشورمان، ارتفاع از سطح دریا و وضعیت( نابسامان) جاده ای ایران سازگار شده اند، باید دید آیا این سازگاری بجز افزایش ارتفاع و در نتیجه شبیه شدن سدان به SUV شامل موارد دیگری نیز می شود! 407 S که قرار است وارد ایران شود با تمام امکاناتش در بازار اروپا در گستره ی قیمتی از 13500-تا 14500 یورو، (18-تا 19 میلیون تومان) بسته به نوع گیربکس و تجهیزات عرضه می شود. این در حالی است که در بازار اروپا قریب به اتفاق رقبای پرآوازه ی 407 قیمت به مراتب پایین تری دارند ( الا رقبای فرانسوی مثل رنو و سیتروئن). ایران خودرو اعلام کرده این خودرو را در گستره ی قیمتی 45 تا 50 میلیونی عرضه می کند. حال مشتریان به اجبار پروپاقرص ایران خودرو با چه دلیل و منطقی باید چنین هزینه ی گزافی را متحمل شوند. در عین حال مسوولین عرضه کننده 407 در ایران آن را فراتر از آزرا، کمری و غیره دانسته و آن را رقیب مرسدس و بی ام دبلیو می پندارند! در پایان، پس از معرفی چند رقیب عمده ی 407 در بازار اروپا و سپس بازار ایران توجه شما را به مشخصات فنی407 جلب می نماییم.

رقیبان در بازار اروپا:

فورد Mondeo ، هوندا Accord، سیتروئنC5 ، مزدا 6 ، رنو Laguna ، سئات Toledo ، اشکودا Octavia و Superb ، سوبارو Legacy ، تویوتا Avensis ، فولکس واگن Passat ، واکسهال Vectra و شورولت Epica. ( گرچه همه این رقیبان سدان نیستند و ممکن است بین آنها MPV ، هاچ بک و... هم حضور داشته باشد، ولی از نظر شاسی، دینامیک، حجم توان و گشتاور پیشرانه و امکانات تقریباً در یک رده قرار می گیرند.

رقیبان در بازار ایران: هیوندای Azera و Sonata ، تویوتا Camry و Aurion.

جمع بندی: در مجموع 407 خودروی زیبایی است، اما علیرغم کیفیت خوبش با کابینی کوچک و کم جا( اکثر خودروسازان فرانسوی در سدان های بزرگ و لوکس با این مشکل مواجهند) و موتوری معمولی و البته قیمتی که توان رقابتی آن را کاهش می دهد، در مقابل حریفانی همچون آزرا با موتور پرقدرت V6 و کابین وسیع و راحتش و قیمت تقریباً یکسان نمی تواند سودای یکه تازی یا حتی موفقیتی نسبی در بازار ایران را در سر بپروراند؛ بازاری که در آن اسطوره هایی همچون مرسدس های C کلاس و ب ام و های سری 3 نیز حضور دارند .




 
  پژو 407  
4 سیلندر، 1997 سی سی، 16 سوپاپ پیشرانه  
225 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت  
140 اسب بخار نیروی خروجی  
190 نیوتن متر گشتاور  
8.7 ثانیه شتا ب 100-0 کیلومتر  
- کیلوگرم وزن  
اروپا: 5/18 میلیون. ایران: 50-40 میلیون قیمت  
     
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد