X
تبلیغات
رایتل
-
زمان ثبت : سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 در ساعت 12:35 ق.ظ
نویسنده : Sadra Graphics Group
عنوان : تاریخچه ی شرکت های خودرو سازی

می توان گفت شهرت و اعتبار BMW به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان خودرو می تواند به تولیداتش در دو دهه گذشته مربوط باشد. با ین حال تاریخ بسط و گسترش BMW به 90 سال پیش بر می گردد و شامل موفقیت های متعددی می باشد .

تاسیس BMW به سال 1913 برمی گردد وقتی که (( کارل فردریک رپ )) ‌، یک مهندس مشهور که در یک شرکت هواپیمایی در باواریای آلمان مشغول بکار بود ‌، کارخانه rapp motoren werke را در حومه شهر مونیخ تاسیس کرد . این کارخانه در ساخت موتورهای هواپیما تخصص داشت در مجاورت این کارخانه ،‌ گوستاو اتو که متخصص هواپیما بود کارگاه ساخت هواپیمایی کوچک را به نام Gusiav Elug maschine fabric را بنا نهاد .

بدلیل وجود نقص در موتورهای تولیدی کارخانه رپ و عدم توانایی در پاسخگویی به سفارشات ‌، رپ با کارخانه Austro Daimler یک قرارداد بست که نیازهایش را در تولید موتور v12 هواپیما تامین کند . کارخانه رپ به زودی گسترش یافت با این حال در سال 1916 رپ به علت مشکلات مالی از کارخانه کناره گرفت و در استرالیا به نامهای (( Rapp motoren werke )) با کارخانه Gustav Flugmaschine fabric ترکیب شدند و کارخانه Bagersiche Flugzeung werke را تاسیس کردند و بعد از مدت کوتاهی به Bagersiche motoren werke (Bagersiche motore werks ) یا همان BMW ‌، تغییر نام داد . این همان BMW است که ما امروز می شناسیم.

در سال 1917 اولین موتور هواپیمایی BMW و با یک موتور 6 سیلندر تیپ AIII به خط تولید رفت در سال 1919 BMW از ساختن هواپیما تحریم شد و محصولاتش به ساخت ترمز برای تراموا تغییر کرد و در سال 1922 دوباره شروع به تولید کرد . آرم فعلی BMW ‌، در سال 1920 طراحی شد و اسالتش بر پایه یک پروانه هواپیما می باشد . اولین موتور سیکلت BMW ،‌ R32 ‌، در سال 1932 و در کارخانه جدید Eisenbch در کنار فرودگاه مونیخ به خط تولید رفت . این موتور دارای قدرتی معادل 5/8 اسب بخار در دور موتور 3300 بود . این موتور دو سیلندر با گنجایش 494 سی سی قادر بود به سرعتی معادل 95 کیلومتر بر ساعت دست یابد . 3090 دستگاه از R32 در طول 3 سال تولید شد .


تاریخ تولد اتومبیل در کمپانی BMW به سال 1928 برمی گردد . اتومبیل Dixi3/115ps اولین خودرو تولیدی BMW می باشد که در کارخانه Eisenbach تولید شد . این خودرو تحت لیسانس Austin ساخته شد و در اصل شبیه مدل بانتام آمریکایی و داتسن ژاپنی بود .

اولین Dixi ها از یک اتاق سقف دار و یک موتور 4 سیلندر به گنجایش 743 سی سی با 15 اسب بخار قدرت استفاده می کردند . بیشترین سرعت آن در حدود 80 کیلومتر بر ساعت بود . در سال 1929 یک مدل جدیدتر تولید شد ،‌‌DA2 ،‌ با یک بدنه فولادی و هر چهار چرخ دارای ترمز بود و سرانجام در سال 1930 Dixi اولین موفقیت را در مسابقات بدست آورد از این اتومبیل جمعاً‌ 18976 دستگاه تولید شد .

1932 سال بود که BMW ‌،‌ نام دیگر AM4 اولین ماشین واقعی BMW بود که به خط تولید رفت نام دیگر AM4 ،‌ 3/20PS بود که جانشین Dixi شد .

نیروی محرکه اش یک موتور چهار سیلندر 782 سی سی با 20 اسب بخار قدرت در دور موتور 3500 و حداکثر سرعتی معادل 85 کیلومتر بر ساعت دارا بود سال بعد این کمپانی مدل 303 خود را معرفیکرد که دارای یک موتور 6 سیلندر خطی بود که در خودروهای معاصر به عنوان یک شاخص باقی مانده است . 303 همچنین اولین خودروی BMW بود که از رادیاتور مشبک ‌، بدنه فولادی جوشکاری شده و در سیستم راک اندپنیون استفاده می کرد .

موتور توسعه یافته آن با گنجایش 1173 سی سی 30 اسب بخار نیرو تولید می کرد و به سرعتی حداکثر معادل 90 کیلومتر در ساعت دست می یافت . 3 سال بعد ‌، سال 1936 BMW328 تولید شد آن یکی از محبوبترین و

مشهورترین اتومبیل های اسپرت آن زمان بود و جانشین مدل 1/315 که از سال 1934 تا سال 1936 تولید می شد ‌بود . 328 برای مسابقات ورزشی ساخته شد 328 توانایی خود را با موفقیت در مسابقات مایل میگلیا ایتالیا در سال 1938 در کلاس خودش ثابت کرد این خودرو با استفاده از یک موتور 6 سیلندر خطی به گنجایش 1971 سی سی با 3 کاربراتور که نیرویی معادل 80 اسب بخار در دور موتور 5000 تولید می کرد . 328 می توانست به حداکثر سرعتی معادل 150 کیلومتر بر ساعت دست یابد و در مجموع 462 دستگاه از این خودروی کلاسیک تولید شد .

در سال 1935 برای بار دیگر BMW رکوردی دیگر ثبت کرد این بار موتور سیکلتی از این کمپانی بود یک نیروی محرکه با استفاده از کمپرسور و به گنجایش 500 سی سی نیرویی معادل 108

اسب بخار و نسبت نیرو به وزن شگفت انگیزی تولید می کرد (( ارنست هن )) یک رکورد جهانی سرعت را برای این موتور سیکلت با سرعتی معادل 5/279 کیلومتر در سال 1937 ثبت کرد این موتور سیکلت نزدیک به دو دهه محبوبیت خویش را حفظ کرد .

متاسفانه موفقیتهای BMW کوتاه بود بعد از جنگ جهانی دوم کارخانه های BMW تحریم شدند یک تحریم سه ساله که هرگونه فعالیت تولیدی را غدغن می کرد به آنها تحمیل شده بود و کمپانی را مجبور به تولید موتور هواپیما و راکت کردند .

اولین مدل بعد از جنگ در سال 1951 تولید شد مدل 501 هشت سیلندر یک مدل لوکس بود اما برای کشوری که بعداز جنگ با ویرانیهای بسیاری روبرو بود انتخاب خوبی نبود چون تقاضا بسیار کم بود در نهایت 501 نتوانست توقعات کمپاتی را برآورده کند .

در سال 1955 BMW به سراغ تولید Isetta250 رفت که یک موتور سیکلت بود این موتور سیکلت تحت لیسانس یک کارخانه ایتالیایی به نام ایزو تولید می شد . این موتور 1 سیلندر ظرفیتی معادل 245 سی سی داشت و نیروی محرکه ای معادل 12 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه تولید می کرد و حداکثر سرعتی معادل 85 کیلومتر داشت . در طول 7 سال که Isetta تولید می شد جمعاً‌ 161728 دستگاه تولید شد .

دو سال بعد BMW یک موقعیت عالی ثابت و مطمئن بدست آورد . یکی از مدلهای به یاد ماندنی در این برهه از زمان تولید شد در سال 1956 BMW 507 تولید و سریعا‌ً مشهور شد .

این خودرو 2 در از آلیاژی سبک با سقف جمع شدنی ساخته شده و بوسیله (( آلبرت گرف فورتز )) طراحی شد BMW Z.8 از این خودرو الهام گرفته شده است .

موتور هشت سیلندر این خودرو دارای گنجایشی معادل 3168 سی سی بود و دارای 2 کاربراتور بود این موتور توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 در دقیقه را داشت و خودرو را به سرعتی معادل

km 200 می رساند ولی این همه برای رسیدن به رقیبی مانند مرسدس بنز SL300 کافی نبود .

تحولی که در سال 1962 در BMW روی داد نقطه عطفی در تاریخ BMW محسوب می شود .

مدل 1500 در طی دهه 50 تحولی در تولیدات BMW محسوب می شد 1500 دارای یک طراحی عالی با موتوری 4 سیلندر و کنجایشی معادل CC 1499 و قدرتی معادل 80 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه و سرعتی معادل km 148 بود در مدت دو سال تولید آن در حدود 23807 دستگاه فروخته شد و موتورهای دیگری به حجم های 1600‌، 1800 و 2000 سی سی بر روی همین بدنه قابل نصب بود .

اولین نسل از اتومبیل های سری 5 ‌، E12 ‌، 10سال بعد یعنی 1972 تولید شد . سری 3 سه سال بعد و سری 7 دو سال بعد از آن یعنی در سال 1977 معرفی شد .

در سال 1990 BMW دوباره ساخت موتورهای هواپیما را با پیوستن به رولز ریس و تشکیل گروه Rolls Royse Gmbh شروع کرد . سال 1992 اولین سالی بودکه BMW بعد از مطرح شدن فروش رولز رویس در سال 98

BMW رسماً‌ تمام سهام رولز رویس را از فولکس واگن خریداری نمود . BMW ضمناً‌ Rover را نیز در سال 2000 خریداری نمود .



html>